5 sposobów skutecznego targetowania reklamy w Social Media na przykładzie Facebook

Lipiec 27, 2015

Precyzyjnie docieraj do swoich klientów!

5 sposobów skutecznego targetowania reklamy w social media

Dynamiczny rozwój serwisów społecznościowych (Facebook, G+, Instagram, Linkedin) sprawia, że codziennie generowane są tysiące terabajtów danych, które są nazywane zbiorczo „Big Data”. Gigantyczne zbiory danych, które użytkownicy social media codziennie „produkują”, przy odpowiedniej analizie pozwalają niezwykle precyzyjnie wytargetować (nakierować) reklamę na konkretnego użytkownika internetu.

Wyobraźmy sobie, że sprzedajesz jakieś dobro. Przyjmijmy, że to bardzo nietypowe dobro, np. noże do otwierania ostryg. Przyznasz, Drogi Czytelniku, że w Polsce nie ma zbyt wielu osób, które poszukują tego typu narzędzi. Zgodzisz się także zapewne, że gdyby posiadać listę mailingową osób, które są takim przedmiotem zainteresowane, to taka lista byłaby dla kogoś, kto ma sklep z przyrządami do przyrządzania potraw z owoców morza niemal bezcenna. Pojawiają się tutaj jednak 2 problemy: 1. Bardzo rozproszeni klienci 2. Bardzo „niszowy” rynek. To co jeszcze 5 lat temu było niemal niemożliwe dziś staje się faktem. Odpowiednia behawioralno-kohortowa analiza gigantycznych zbiorów danych pozwala nam w krótkim okresie czasu wytargetować (wyświetlić na Facebook) reklamę tylko tym osobom, które będą zainteresowane naszym produktem – nawet jeśli jest on tak niszowy, jak wspomniane noże do otwierania ostryg.

Jak to możliwe? Wyobraź sobie, Drogi Czytelniku, że odpowiednia analiza ogromnych zbiorów danych pozwoli Ci z około 9 milionów użytkowników Facebooka w Polsce wyłuskać tylko te osoby, które:

  • w ciągu ostatnich 30 dni wyszukiwały w wyszukiwarce Google jakiekolwiek frazy związane z przyrządzaniem ostryg,
  • polubiły na Facebooku (lub w innych social media) jakikolwiek profil/fanpage związany z ostrygami,
  • były fizycznie w jakiejkolwiek restauracji serwującej owoce morza lub po prostu jadły/zamawiały online z dostawą do domu ostrygi,
  • gdziekolwiek w cyfrowym świecie wspomniały w jakikolwiek sposób, że smakują im ostrygi,
  • dokonały jakiegokolwiek zakupu w internecie,
  • rozmawiały na jakimkolwiek forum internetowym lub czytały jakiekolwiek forum internetowe poświęcone ostrygom lub sposobom ich przyrządzania.

Czy gdybyś potrafił jednym kliknięciem pokazać wyłącznie tym z pośród 9 milionów użytkowników Facebooka w Polsce, którzy spełniają wymienione wyżej kryteria, Twoje szanse na sprzedaż noży do otwierania ostryg wzrosłyby?

W tym krótkim artykule nie wyjaśnię Ci, w jaki sposób działa analiza kohortowo-behawioralna Big Data (o tym będę mówił w czasie mojego wystąpienia na konferencji Myśleć jak Milionerzy), ale udzielę Ci kilku wskazówek, w jaki sposób tworzyć reklamę na Facebooku, aby być „o krok” przed konkurencją!

  1. Twórz możliwie małe grupy odbiorców.

    Jeśli masz ograniczony budżet, wybieraj małe grupy odbiorców. Trudno wyobrazić sobie, abyś z budżetem na poziomie np. 1000 zł w skali miesiąca dotarł do grupy docelowej, która będzie liczyć 500 tys. osób. Grupy powinny być wybrane możliwie jak najbardziej precyzyjnie i powinieneś uwzględnić, gdzie mieszkają Twoi klienci. Jeśli np. sprzedajesz opony samochodowe w Warszawie, nie ma sensu, abyś wyświetlał reklamę ludziom z Poznania.

  2. Nie mieszaj ze sobą grup odbiorców.

    To najczęściej popełniany błąd. Jeśli reklamujesz jakieś dobro, np. sok pomarańczowy, to nie mieszaj ze sobą grup odbiorców. Innymi słowy: nie kieruj reklamy do ludzi, którzy lubią pomarańcze (jedna grupa docelowa) i wódkę z sokiem pomarańczowym (druga grupa docelowa). Trzymaj się zasady: 1 kampania reklamowa = 1 grupa docelowa.

  3. Korzystaj z Power Editora.

    To facebookowe narzędzie daje niesamowite możliwości tworzenia niestandardowych reklam. Jeśli zaś coś jest niestandardowe, to jest INNE. A jeśli jest inne, to znacznie zwiększa to Twoje szanse na to, że reklama zostanie zauważona!

  4. Poznaj swojego odbiorcę.

    Zanim przystąpisz do tworzenia reklamy, jak najlepiej poznaj swoich odbiorców. Postaraj się „wejść w ich skórę”. Dowiedz się, jaki rodzaj muzyki lubią, gdzie jeżdżą na wakacje, jakie fanpage lubią, czego się boją oraz co powoduje u nich wszelkiego rodzaju dyskomfort. Dzięki temu Twoje reklamy nie będą kojarzyły się negatywnie. Negatywna reklama (nie mylić z Dark Marketingiem) bywa przydatna, ale ma jedną wadę: potrafi wywołać negatywne uczucia w stosunku do marki/produktu, jaki reklamujesz.

  5. Wyświetlaj reklamę na właściwym urządzeniu.

    Zawsze bierz pod uwagę, na jakich urządzeniach Twój klient będzie oglądał Twoją reklamę. Jeśli Twoje strony internetowe nie są dostosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, wyklucz te urządzenia w opcjach reklamy, tak aby się na nich nie wyświetlała. Jeśli reklamujesz np. film (reklama wideo), wyklucz osoby, które korzystają z urządzeń mobilnych poprzez sieć komórkową, a ogranicz się tylko do tych, którzy są podłączeni do Wi-Fi. Nie irytuj klienta tym, że Twoja reklama „pożre” mu cenny transfer danych, za który płaci. Zawsze przeanalizuj, na jakich urządzeniach Ty chciałbyś oglądać taką reklamę jaką tworzysz.

Powyższe kroki to „wiedza podstawowa”. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, czym jest kohortowo-behawioralna analiza Big Data, w jaki sposób w oparciu o nią dokonywać precyzyjnego targetowania reklamy na dowolne grupy docelowe, w jaki sposób dowiedzieć się niemal „wszystkiego” o niemal „każdym” użytkowniku social media zajrzyj na konferencję Myśleć jak Milionerzy, gdzie będę miał 90-minutowe wystąpienie na ten temat. Skupię się także na tym, jakie techniki sprzedażowe zastosować, aby maksymalnie wykorzystać wiedzę, jaką dostarczy nam analiza Big Data. Wszystko na praktycznych przykładach przeprowadzonych kampanii reklamowo-marketingowych.

Zarejestruj się już dziś

Dawid Dudek

Przedsiębiorca, trener biznesu, autor Biblii Taniego Latania. Zajmuje się kohortowo-behawioralną analizą Big Data oraz mniejszych zbiorów danych. Uczy: technik sprzedaży, behawioralnego targetowania reklamy oraz tworzy kampanie reklamowe dla firm zewnętrznych. Podróżnik, autor Biblii Taniego Latania - podręcznika, który uczy jak tanio, a nawet za darmo latać po świecie.